Email marketing campagnes voor B2B webshop

B2B email marketing campagnes

Ook het aantal B2B webshops groeit. Wij exploiteren zelf een B2B webshop Biertap.eu waarin wij biertaps, bierkoelers, soda koelers, tapzuilen en toebehoren verkopen aan voornamelijk zakelijke klanten. Als email marketing specialisten hebben wij hier een campagne aan gekoppeld om klanten na een aankoop te helpen optimaal van hun product gebruik te kunnen maken.

Imac met mailing
Imc handleiding waterbadkoelers

Optimaal segmenteren sleutel tot succes

De email marketing campagnes hebben wij opgezet met Copernica Marketing Software. Dit doen wij omdat Copernica een heel compleet pakket is met veel mogelijkheden tot goed segmenteren. Dit segmenteren is juist de sleutel tot succes!

Bij Biertap.eu wordt gesegmenteerd op basis van het product wat de klant heeft gekocht. Indien een klant een Lindr droogkoeler heeft gekocht dan gaan de mails vanuit de email marketing campagne over het optimaal gebruiken van een droogkoeler. De klant ontvangt als eerste de handleiding voor het aansluiten en in gebruik nemen van zijn droogkoeler. De Engelse handleiding hebben wij vertaald naar het Nederlands en voorzien van aanvullende tips om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken zijn droogkoeler in gebruik te nemen. De vervolgmails die de klant na de eerste mail ontvangt refereren allemaal naar de aankoop van zijn droogkoeler.

Door deze specifieke segmentatie is het openingspercentage op deze mail ontzettend hoog, namelijk 71,5%, een CTR (click through rate) van 39,61% en een afmeldpercentage van minder dan 1% en geen spamklachten. Met dergelijke cijfers kunnen we wel stellen dat de mail relevant en succesvol is.

Segmentatie bij waterbadkoelers

Stel dat een klant een waterbadkoeler heeft gekocht ook dan wordt er heel specifiek gesegmenteerd op het type product. De klant ontvangt dan na aankoop een handleiding over het aansluiten en in gebruik nemen van zijn waterbadkoeler. Ook deze handleiding is door ons vertaalt uit het Engels en voorzien van aanvullende tips en adviezen.

Het openingspercentage van deze mailing is 71,79% dus ook erg hoog en de CTR is 34,69% en ook bij deze mailing een afmeldpercentage van minder dan 1% en geen spamklachten. Kortom een relevante mail en erg mooie cijfers waar wij enorm trots op zijn.

Segmentatie bij schoonmaak- en kleinmateriaal

Wanneer een klant een order plaatst waar geen droogkoeler of waterbadkoeler in voor komt dan ontvangt de klant een mail met informatie over ons kenniscentrum. In dit kenniscentrum vindt de klant informatie over het onderhouden, aansluiten en reinigen van zijn biertap of bierkoeler.

Ook van deze mail hebben wij de statistieken volledig inzichtelijk. Het openingspercentage van deze mail is 87,90% en de CTR 33,22%. Het afmeldpercentage ligt ruim onder de 1% en ook op deze mail komen geen spamklachten binnen. Ook hier kunnen we spreken van een hele relevante mail met enorm mooie resultaten.

Specifieke emails op basis van gedrag en product

De hoge openingspercentages die wij halen met de campagnemails komen puur voort door te segmenteren op basis van gedrag en product. De mails worden namelijk pas verstuurd nadat een klant een order heeft geplaatst (gedrag) en dan wordt er in Copernica gekeken naar het product wat de klant heeft gekocht en daar wordt de juiste mail aan gekoppeld.

Het aantal mails wat een klant nu ontvangt is in totaal 3 per productgroep. Dit gaan wij verder uitbreiden om klanten van nog specifiekere informatie te voorzien passend bij het product wat de klant heeft gekocht.

Advies voor jouw email marketing campagnes

Ga je zelf aan de slag met email marketing campagnes voor jouw webshop dan heb ik een paar adviezen voor je om jou te helpen om mooie resultaten te behalen.

  • Kies allereerst een email service provider die jou de mogelijkheid bied om op basis van gedrag en productgroep te gaan segmenteren
  • Maak daarna een overzicht met de verschillende producten waar je op wilt gaan segmenteren
  • Bepaal op basis van wat voor gedrag van een klant of potentieel klant je de mail wilt gaan versturen. Dit kan zijn na een aankoop, maar kan bijvoorbeeld op betrekking hebben op een download die een klant doet of een offerte aanvraag voor een specifiek product
  • Maak je mails vervolgens heel specifiek en denk na wat voor boodschap je de klant met de betreffende mail mee wilt geven…….
  • Denk ook na over vervolgmails die je daarna kunt versturen om de relatie met je klant of potentieel klant te verstevigen

Mocht je nog geen email service provider of email marketing software hebben? Kijk dan eens naar Copernica Marketing Software. Je kunt eerst een proefaccount aanmaken. Bij het aanmaken van je account kun je 30 Knots E-commerce & E-mailmarketing als preferred partner aangeven. Wij kunnen dan meekijken in jouw account en kunnen je dan op weg helpen met het slim inrichten van je database zodat je ook de juiste automatiseringsslagen kunt maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published.